گوهرهای ماندگار شهرستان آران و بیدگل

گوهرهای ماندگار شهرستان آران و بیدگل

آزادگان الماس های درخشان

سالروز بازگشت آزادگان جنگ تحمیلی به آغوش ملّت

ايستادگي و مقاومت حيرت انگيز خيل آزادگان عزيز در مقطع اسارت، نمادي از عمق شناخت و دامنه علايق ديني و انقلابي آنان براي دفاع از كيان اسلام و نظام و تبعيت از فرمان ولي فقيه زمان ، امام و مقتدايشان دارد، رويكردي آگاهانه و شجاعانه كه طعم مرارت هاوسختي هاي آن دوران رابرايشان شيرين و همواره آنرا منشاء حركت و تلاش براي مدافعان ارزشهاي اسلام ناب محمدي (ص) و آرمانهاي بلند انقلاب قرار داده است.

۲۶ مرداد سال ۶۹ يک سال پس از ترک مخاصمه ايران و عراق و پس از پذيرش قطعنامه ۵۹۸ شوراي امنيت سازمان ملل متحد توسط ايران، اسيران دوران مقاومت و ازخودگذشتگي پاي در خاک پاک ميهن نهادند و آزادگان سرافرازي شدند که امروز پس از گذشته ۱۹ سال، لحظه لحظه زندگي آنان الگوي نسل جوان کشور است . روز ۲۶ مرداد سال ۱۳۶۹ ستاد رسيدگي به امور آزادگان به تبادل اسرا پرداخت و با مساعدت و همراهي ديگر دستگاه ها، تبادل حدود چهل هزار آزاده را با همين تعداد اسير عراقي انجام داد.

سيم هاي خاردار، ميدان هاي مين و ارتفاعات صعب العبور در بانه و مريوان، درياچه نمك، خرمشهر، آبادان، شلمچه، نفت شهر، جزاير مجنون، سه راه جفير، نهر جاسم، سوسنگرد، دهلاويه، بستان، تنگه چزابه، مهران ، دهلران و هويزه واژه هاي آشنايي هستند كه زماني بهترين و خالص ترين انسان ها با آنها زندگي مي كردند.

آنها كه فارغ از دنيا در جبهه هاي جنوب و غرب، در سنگرها، آرپي چي به دست و بي سيم بر دوش بر روي سيم هاي خاردار و ميدان هاي مين لغزيدند ، شهادت آرزويشان بود ، جانبازي را مي آموختند و طعم اسارت را تجربه كردند. با ايمان راسخ خود در برابر همه فشارهاو شکنجه هاي جسمي و روحي دشمن پايداري کرده و روابط اجتماعي در اردوگاه را بر پايه اخلاق بنا نهاده و از آزار مزدوران بعثي ، هراسي به دل راه ندادند.

آزادگان در طول جنگ تحميلي عراق عليه ايران، پيام آوران انقلاب بودندو غريبانه و مظلومانه در ميان کينه توزي دشمنان و تلخ کامي دوران اسارت، صداي آزادي و استقلال وطن را سر دادند و در راه استقرار و تداوم نظام جمهوري اسلامي ايران تا پاي جان ايستادند. اين غيور مردان همان طور که در عرصه ميدان جنگ دليرانه از کيان خود دفاع کردند ، در هنگامه اسارت نيز صبورانه مقاومت ورزيدند. آن چه در اردوگاه هاي رژيم بعث عراق بر اسيران سرفراز ايران گذشت و صبر و استقامت مظلومانه که مبتني بر آموزه هاي اسلامي بود، جلوه عظيمي از دستاوردهاي انقلاب اسلامي در تثبيت ارزش هاي متعالي ديني و ملي در ميان جوانان است و نمادي از درک و شعور ملتي بپا خاسته دربرابر تجاوز واستکبار .

همه دوران اسارت و لحظه لحظه آن، سرشار از خاطرات و هر کدام سند افتخار دوران دفاع مقدس است. حال که اين اسوه هاي صبر و استقامت در ميان ما هستند ، بياييد به آنان عشق بورزيم و صبوري آنان را ارج نهيم. سخن گفتن از انسان هايي که شخصيتي با ابعاد گسترده و متنوعي دارند ، مشکل است. به ويژه افرادي که بر اثر اخلاص در نيت و عمل، بخش پنهان زندگي شان بسيار گسترده تر از ظاهر آن است. مرحوم "علي اکبر ابوترابي فرد" از خيل اين بزرگواران است که نام وي براي آزادگان معناي خاصي دارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار با هزاران تن از اقشار مختلف مردم در تاريخ ۲۷ مرداد ماه ۱۳۷۷ در بخشي از سخنان خود كه به مناسبت سالروز بازگشت آزادگان سرافراز به ميهن اسلامى ايراد شد، فرمودند: " ايستادگى و مقاومت آزادگان سرافراز ما در طول سالهاى سخت اسارت، ملت ايران را روسفيد و سربلند كرد و ما بازگشت پيروزمندانه آنان به ميهن اسلامى را حادثه‏ اى می‏دانيم كه دست قدرت الهى آن را رقم زد. بنا بر اين يكايك ملت ايران بايد اين خاطره و خاطرات شبيه آن را زنده نگهدارند و آنها را قدر بدانند."

فراموش نکنيم با اخلاص‏ترين و ارزشمندترين فرزندان يك ملت، كسانى هستند كه در مواقع سختى، ايثار کرده و از آبروى كشور، استقلال و هويت ملى خويش دفاع مى‏كنند و اينها در ايران اسلامى، همان جوانان فداكارى هستند كه با ايستادگى در مقابل دشمن، براى ملت خود افتخار و سربلندى به ارمغان آوردند.

هر كشور و ملتى كه چنين جوانانى داشته باشد، كشور و ملتى سرافراز خواهد بود؛ زيرا هيچ قدرت جهانى نمى‏تواند به او زور بگويد و يا سرنوشت او را به دست گيرد.

تاریخ ارسال: 1402/07/23
تعداد بازدید: 1263

گوهرهای ماندگار شهرستان آران و بیدگل

ایمیل مدیر سایت : info@gmab.ir

شماره تماس : 09121276916

طراحی و تولید: ایده پرداز طلوع