گوهرهای ماندگار شهرستان آران و بیدگل

گوهرهای ماندگار شهرستان آران و بیدگل

چرایی نام گذاری4 دی به نام روز حماسه و ایثار شهرستان آران و بیدگل

در صبح دم روز ۴ دی ۱۳۶۵، گردان امام محمد باقر(ع) از لشکر ۱۴ امام حسین(ع) که کادراصلی ونیروهای عمده رزمی پشتیبانی آن رزمندگان شهرستان آران و بیدگل بودند، در جنوب غربی خرمشهر بنا به فرمان قرارگاه خاتم الانبیا (ص)، پس از چندماه تمرین رزم آبی خاکی، از آبراه نهر عرایض، به خطوط مقدم دشمن بعثی عراق حمله ور شدند و خط دفاعی جبهه دشمن درجزیره ام الرصاص عراق را شکستند.
در این عملیات آبی خاکی، جانشین گردان امام محمد باقر(ع)، لشکر ۱۴ امام حسین(ع)، سردار شهید حاج شیخ جواد قاسم پور که محور تجمع و اعزام رزمندگان شهرستان بود، پس از شرکت در ۱۷ عملیات و هشت مرتبه مجروحیت به همراه38نفراز دوستان و همرزمانش به شهادت رسید و شهر آران و بیدگل غم انگیزترین روز خودرا در دوران انقلاب و دفاع مقدس تجربه کرد به نحوی که در هر کوی و برزن صدای قران طنین انداز و پرچم عزا برافراشته شد.

سردار شهید حجه الاسلام حاج شیخ جواد قاسم پور جانشین گردان امام محمد باقر لشکر 14 امام حسین سردار شهید حجه الاسلام حاج شیخ جواد قاسم پور جانشین گردان امام محمد باقر لشکر 14 امام حسین

سردارشهید علی محمد اربابی رییس ستاد لشکر 8نجف سردارشهید علی محمد اربابی رییس ستاد لشکر 8نجف

همزمان لشکر ۸ نجف اشرف نیز در آن منطقه وارد عمل شد که جمعی از 38 شهید مذکور از عزیزان رزمنده لشکر 8 نجف اشرف هستند. شاخص ترین شهدای شهرستان در لشکر8 نجف اشرف، سردارشهید علی محمد اربابی رئیس ستاد لشکر است که به نمونه ای ازتقوا، صداقت و پشتکاردربین رزمندگان معروف بود.
اگرچه این عملیات به علت آمادگی صد درصد دشمن، موفقیت آمیز نبود ولی مقدمه ای برای عملیات بزرگ کربلای ۵ شد.
در این عملیات نیز83 نفر ازفرزندان دلاور شهرستان آران و بیدگل به شهادت رسیدند و مجموع شهدا در این دو عملیات به 121 نفر رسید.
لازم به ذکر است که تشییع پیکر مطهر شهدای کربلای 5 به مرور طی حدود2 ماه عملیات، انجام شد.

بااین شهادت ها پیروزی بزرگ در دفاع مقدس کم کم رقم خورد و به خاطر نقش مهم حضور مردم در دفاع ازکیان جمهوری اسلامی، از سال 84، روز 4 دی به عنوان روز حماسه و ایثار در تقویم آران و بیدگل ثبت شد. قابل ذکر است از تعداد 121 شهید این دو عملیات، 60 شهید در جوار امامزاده محمد هلال ابن علی(ع) آرمیده اند که یاد همگی را در روز 4 دی زنده نگه میداریم.

تاریخ ارسال: 1402/07/23
تعداد بازدید: 1142

گوهرهای ماندگار شهرستان آران و بیدگل

ایمیل مدیر سایت : info@gmab.ir

شماره تماس : 09121276916

طراحی و تولید: ایده پرداز طلوع