گوهرهای ماندگار شهرستان آران و بیدگل

گوهرهای ماندگار شهرستان آران و بیدگل

با روز شمار نهضت انقلاب اسلامی ایران در آران و بیدگل _ شماره 5 خرداد و شهریور 1357

پنج شنبه 1357/03/10 – اولین تظاهرات همراه با درگیری

جوانان، تظاهرات کوچکی را از صحن امام زاده محمد هلال (ع) شروع کردند و نرسیده به میدان بزرگ آران، ناگهان استوار یکم غلام ناصری فرمانده پاسگاه ژاندارمری آران با موتور سررسید.به محض رسیدن وی، تظاهرکنندگاه شروع به پرتاب سنگ کردند. او هم کلت خود را بیرون آورد و به دنبال جوانان می دوید اما شلیک نمی کرد. آنها حتی موتور او را نیز سنگباران کردند.از این روز به بعد هیچ کدام از مامورین ژاندارمری جرات نداشتند تنها در خیابان ها حاضر شوند.

1357/03/29 – اربعین شهادت علی محمد عبدالهی

برابر با چهلمین روز شهادت شهید علی محمد عبدالللی و شهیدان سایر شهرها از سوی، علمای بزرگ تعطیل عمومی اعلام شده بود و از مردم درخواست کردند تا در خانه های خود تحصن کرده و ا خانه خارج نشوند.لذا تظاهراتی در آران صورت نگرفت.

1357/06/04 مطابق با 21 رمضان 1398 هـ .ق

طبق سنت همه ساله، تعداد زیادی از مردم کاشان در روز 21 ماه مبارک رمضان جهت تسلیت گویی و عزاداری شهادت حضرت علی (ع) به زیارت محمد هلال بن علی (ع) آران سفر می کنند.مامورین امنیتی رژیم که اوضاع را عادی نمی دیدند جهت جلوگیری از هرگونه تظاهرات و درگیری با مردم، از ورود زائرین به آران و بیدگل جلوگیری می کردند.

در کتاب انقلاب اسلامی در کاشان از انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در مورد وقایع امروز آمده است:

حدود طلوع آفتاب روز 21 رمضان بود که ناگهان برای اولین بار مردم در خیابان ها، شاهد الاغی مزین به تصاویر شاه، شهربانو و ولیعهد بودند، که بر بدنش نیز شعارهایی به طرفداری از شاه نقش بسته بود. این مساله با حیرت و شادمانی مردم روبرو شد.وقتی ژاندارمری آران و بیدگل متوجه شد توسط رئیس پاسگاه دستور داده شد که به جرم اهانت به مقام شامخ… الاغ را به پاسگاه ببرند.

:1357/6/11

در این روز ساعت 10 در آران جلوی حرم امام زاده محمد هلال (ع) تظاهرات علیه رژیم سفاک پهلوی، همراه با شعارهای کوبنده برگزار گردید که با دخالت ژاندارمری و دستگیری عده ای از برادران مبارز پایان یافت. دستگیر شدگان عبارت بودند از آقایان امیر جراحتی، علی اکبر سنجری ، محمد کامرانی و عباس جعفری

سند مربوط به 11 شهریور

تاریخ ارسال: 1402/07/23
تعداد بازدید: 1267

گوهرهای ماندگار شهرستان آران و بیدگل

ایمیل مدیر سایت : info@gmab.ir

شماره تماس : 09121276916

طراحی و تولید: ایده پرداز طلوع